zondag 5 oktober 2014

Mijn eerste observatie in de basisschool.

Op donderdag 2 oktober 2014 moest ik enkele klassen observeren.

De peuterklas was het eerst aan de beurt. Zoals verwacht waren alle peutertjes erg verwonderd toen ze mij in de klas zagen binnenkomen. Meteen kwamen er enkele kindjes vragen wie ik was. Ik stelde mij voor en stak de juf een handje toe waar nodig, want in zo'n peuterklasje is er wel altijd iets te doen. De juf gaf mij terwijl we bezig waren met de kinderen wat uitleg hoe zo'n dag bij de peuters in elkaar zat. Wat ik het meest onthouden had was het onthaal moment. Alle kinderen zaten in een cirkel waarna ze elk om beurt 'goeiemorgen juffrouw' zeiden en aan een belletje mochten rinkelen. Daarna werden de taken verdeeld aan de hand van een spelletje die werd begeleid door een liedje. Het onthaalmoment werd afgesloten door een gebedje en een liedje.

Bij de 2de en 3de kleuterklas onthoud ik vooral de knutselmomenten. Daar kon ik vooral zien hoe creatief en fantasierijk een kind van die leeftijd is. In de 2de kleuterklas kregen de kinderen de opdracht om een kaboutermuts in te schilderen binnen de lijnen. Ik zag tekeningen in alle soorten kleuren. Zo zie je dat ieder kind anders is.
In de 3de kleuterklas mochten de kinderen hun lievelingsgroente boetseren met klei. Daar kon ik zien hoe de fantasierijke kleuters kleine details erg kunnen vergroten, en hoe creatief ze kunnen omgaan met alle soorten materialen.

In het 2e leerjaar viel het me vooral op hoe moeilijk het is voor een kind van die leeftijd om stil te zitten en om niet met elkaar te praten. Tijdens die observatie zag ik ook hoe elk kind zijn eigen manier heeft om de opdrachten te maken.

Ik kan mij nu al veel beter voorstellen hoe een dag in de basisschool eruit ziet. En vooral hoe de wereld van een kind is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten